Saturday 27 April 2013

1st sesi bertemujanji dengan DR Ghafar

24 april 2013 next appoinment LPPKN.. hmm.. x sangka sampai jugak aku ke LPPKN bersama husband. padahal seminggu yg lepas beria2 aku nak call LPPKN balik utk postpone date tu atas hal2 yang membabitkan emosi antara aku ngan husband. kikiki.. bila di pikir2 balik kelakar pon ada. gadoh cam budak2! haha! mungkin tarikh tu dah di takdirkan untuk aku agaknya. walaupun <24jam berbaik ngan husband setelah hampir seminggu lebih beremosi. huhu..

pagi2 tu aku slow talk mintak husband temankan ke klinik (tp aku x ckp klinik LPPKN).. terus je setuju si husband ni, maybe nak jg hati aku kot. hehe.. x kisahlah asalkan ikut aku je. huhu... appoinment kali ni adalah wajib untuk kitaorang datang bersama, sbbnya inilah masanya untuk kitaorang tahu apa masalah/perawatan yang kita perlukan. dari apa yang aku faham tentang penerangan dr Ghafar tu;

*husband:- kuantiti air mani sgt2 sedikit, x ikut standard kesihatan tp.. (result yg agak meragukan kata DR Ghafar)

- kandungan sperma ok!

-sperma yg sihat pon ok!

-tahap keaktifan sperma pon ok!

*aku: -rahim ok!

-tiub fallopio pon ok! (aku igt dh rosak, based on result HSG)

-ovari pon ok!

-blood test hormon;-FSH ok!

-LH ok!

-progesteron x ok!!! (T_T)

kesimpulannya, perawatan perlu dilakukan! proses dalam ovari aku perlu dibetulkan. sebenarnya aku x paham sgt pon bab2 hormon ni hehe... walaupon aku bekerja kat hospital jugak, tp bidang ni sgt lah jauh dr bidang kerja aku. so memang x paham lah! huhu.. semua penerangan DR ghafar aku dgr betul2, nak paham lah katakan... DR ckp yang aku x menopause pon. telur2 aku masih ada lagi kt dalam ovari tu. fuhh... lega sikit tp still risau lagi. masalahnya sekarang setiap bulan telur aku dimatangkan (fisiologi badan manusia) cuma bila telur aku dh matang, dia x nak kuar dr ovari tu. kalau dh x nak kuar dr situ, x delah nak masuk tiub fallopio aku tu. bila telur x masuk tiub fallopio macammana pulak nak bertemu dengan sperma kn?? so... itulah problem yang aku hadapi sebenarnya.. ok dh paham..

bila aku pikir2 balik, patutla selama ni setiap kali aku kira hari subur (D10, D11, D12,D13) x pernah lah nak jumpa EWCM. asyik dry je.. kalau lepas buang air kecik pon susah kot nak jumpa mukus2 ni. memang aku jarang2 jumpa mukus dalam panties aku ni, kecuali time dekat2 nak period je.. itu pon jumpa lepas buang air kecik.

kemudian masuk bab perawatan..

DR Ghafar terus je cadangkan IUI. IUI??? ape tu? yg ni memang aku dh paham sgt sebab dh banyak sgt membaca di tenet kan. DR pon explain la dr A to Z (utk husband aku lah) aku tadah je la telinga aku ni ha..habis je penerangan terus di tanya kat aku, 'bila last period?' aku pon jawapla yg arini dh masuk CD3(dengan muka blurr). terus je DR Ghafar suggest buat IUI utk cyle kali ni lagi 10 hari dtg scan, 2 hari kemudian IUI. haaa???? tercengang sekejap aku jadinya. IUI utk cycle ni??? seriusly aku x expect langsung! aku budget yg aku akan start dengan clomid je utk 3 cycle, tp lain la plak.. aku tgok husband n tgok DR, spechlesss!! kemudian aku tanya kat DR Ghafar, 'DR memang cadangkan IUI lah?' (still x puas hati lagi) agaknya DR tu paham kot aku ni dh macam ter-shock sekejap. dia pon cakap, "x pe kalu nak bincang dulu pon boleh nanti kita set appoinment utk cycle yg lain'

aku tengok kat husband (dengan sinar mata utk mintak pendapat). husband aku terus je setuju!! aduhhhh, dia setuju plak! dalam kepala aku ni dh macam2 di pikirkan. emosi aku memang x bersedia lagi, risau pon ada. macammana kalu gagal. silap2 DR suh IVF plak. hishhh.. jauhnya aku pikir. dah ler tahap kewangan tgh goyang ni. dengan husband lak skrg ni jobless.huhuu..

last2 aku setuju jugak utk IUI cycle ni. husband aku beria2 nak teruskan, main setuju je ngan DR tu. (geram gak aku rasa) tapi bila aku pikir2 balik, apa salahnya kalau aku setuju pon. kebetulan appoinment kali ni aku dh on CD3. memang dh boleh start pon (kata DR lah) mungkin jugak dh ditakdirkan untuk aku. (appoinment ngam dgn period time) padahal sebelum ni aku dh beria2 nak cancel appoinment tapi x buat pon. kuasa Allah SWT.. hanya DIa mengetahui segalanya. aku pujuk diri sendiri, kadang2 x semua hal yang berlaku atas kehendak kita. ada hal berlaku bila kita belom bersedia utk hadapi, contohnya kita boleh ke tetapkan bila nak sakit, kemalangan, bila nak susah. x tahu kan..? so kita kena hadapi dengan jiwa terbuka, mungkin semua ni dah ditakdirkan untuk kita sebenanya.. (^_^)

maka pulanglah aku ke rumah bersama2 ubat clomid and injectin Humog. yang penting kita berusaha, Allah SWT x kan berikan kita sesuatu tanpa usaha. x ade rezeki yang tiba2 jatuh ke riba oke! paham2 je lah..

oke, im ready!! semoga segalanya di permudahkan-Nya.. InsyaAllah.. amiinn..

No comments:

Post a Comment